Het fraaie Station Lelystad Centrum uit 1988 zou zo maar eens een Rijksmonument kunnen worden! Dit maakte de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) deze week bekend. Het kleurrijke gebouw dat is ontworpen door de architect Peter Kilsdonk, staat op een longlist van duizend panden. De lijst is opgesteld door de RCE. Een selectie hieruit zal de komende jaren worden aangewezen tot Rijksmonument.
Het station Lelystad Centrum is een symbool voor de renaissance van de Nederlandse stationsarchitectuur. Rond 1980 kreeg het spoorvervoer in Nederland een nieuwe boost, vooral door de groeiende filedruk op de snelwegen, maar ook vanwege het grote-stedenbeleid. De overheid besloot tot de aanleg van extra spoorverbindingen zoals de Flevolijn. De NS investeerde in opvallende stations. De bijzonder architectuur, die naar verhouding weinig kost, zou een groot en positief effect op het publieke gezicht van het bedrijf hebben. Kilsdonk ontwierp een felrood high-tech parapludak, dat hij bijvoorbeeld ook bij de stations van Zaandam (1983) en Almere (1987) toepaste. Het biedt een overkoepelende dakconstructie met een zee van daglicht op de perrons. In Lelystad is het ontwerp verrijkt met postmoderne elementen in heldere kleuren zoals de vlinderdaskolommen, de groene speakers en lampen, blauwe hemelwaterafvoer en witte leidingen.
Het station Lelystad Centraal is waarschijnlijk het meest zuivere voorbeeld van de high-tech glas met staal stations van de NS uit de periode 1980-2000. Daarmee illustreert het ook het hernieuwde architectonische zelfvertrouwen van de NS, dat tot op heden voortduurt. Bovendien is het een monument voor het nog zeer jonge Lelystad en staat het daarmee symbool voor de groei die deze periode kenmerkte.
Joosje van Geest
Foto: JvG